TRÆNING

ALKOHOL, SPORT, TRÆNING, IDRÆT

Alkohol, sport, idræt og træning er en dårlig kombination.
Når du drikker alkohol sker der en del biokemiske ændringer i kroppen. Problemerne er især omkring fedtforbrænding, muskelopbygning, hormoner etc.

ALKOHOL OG FEDTFORBRÆNDING

Når du drikker alkohol mindskes forbrændingen af fedt. Kroppen henter så energi fra andre kilder, som f.eks. acetat

ALKOHOL OG TESTOTERON

Efter en heftig druktur falder testoteron-niveauet kraftigt i op til et døgn.
Testoteronniveauet har stor indflydelse på resultaterne af din indsats i træningen.
Når testoteronmængden falder stiger mængden af KORTISOL.
Lavt testoteronmængde betyder mindre muskelopbygning samtidig med, at en høj mængde kortisol betyder nedbrydning af muskelmasse.

SØVN

an falder hurtigere i søvn med en høj alkoholpromille, men perioderne med den dybe REM-søvn bliver kortere. Man får ikke sovet helt ud, og er træt og uoplagt næste dag. Hjertet arbejder hårdere når der er alkohol i kroppen.

DEHYDRERING

Det lyder som et paradoks at kroppen drænes for væske, nar man drikker alkohol.
Det skyldes, at nyrerne kommer på overarbejde og trækker store mængder væske for at hjælpe med at nedbryde alkoholen. Dehydreringen har stor indflydelse på præstationerne.

FOR KVINDER GÆLDER DESUDEN

Alkohol optages i de dele af kroppen, som indeholder vand. Mænds krop indeholder forholdsvis mere vand end kvinders. Derfor får mænd en lavere alkoholpromille end kvinder, selvom de drikker samme mængde og vejer det samme.
Det betyder, at kvinders lever udsættes for en relativt højere mængde alkohol, og dertil kommer at det for kvinder tager længere tid at få omsat alkoholen, idet leveren er mindre.


Må kun gengives med henvisning til alkohol.dk
Copyright©2001-2015
revideret November 2015

Kommentarer og rettelser

Al information på alkohol.dk er tænkt som generel information.
Alkohol.dk kan ikke gøres ansvarlig for direkte eller indirekte skader relateret til indholdet.